Waarom uitbesteden van transport niet altijd genoeg is

Auteur: Douglass Freriks
- 6 juni 2025
Veel ondernemers denken dat het uitbesteden van transport alle zorgen wegneemt. Je schakelt een professioneel transportbedrijf in, zij regelen het vervoer en zijn verantwoordelijk als er iets misgaat. Helaas is dat een misvatting. In deze blog leg ik uit waarom uitbesteden niet altijd voldoende is, welke risico’s je loopt en hoe je deze kunt afdekken.
Inhoudsopgave
Transport uitbesteden: efficiënt, maar met beperkingen
Het uitbesteden van transport is een slimme manier om kosten te besparen. Je hoeft geen eigen voertuigen en chauffeurs in te zetten, en voorkomt zo dat jijzelf of je personeel schade veroorzaakt aan producten of eigendommen van klanten.
Toch betekent uitbesteden niet dat je volledig bent gevrijwaard van risico’s. Transportbedrijven zijn namelijk wettelijk beperkt in hun aansprakelijkheid. Dit komt doordat zij werken onder (inter)nationale voorwaarden, zoals de CMR (voor internationaal wegtransport) en de AVC (voor nationaal vervoer). Deze regels stellen een maximale vergoeding vast, die vaak veel lager is dan de werkelijke waarde van de goederen.
De aansprakelijkheidsbeperkingen gelden niet alleen voor wegtransport, maar ook voor vervoer per vliegtuig, boot of trein. Onvoorziene situaties, zoals diefstal tijdens een overnachting, brand door verkeerd opgeslagen accu’s of ziekte van de chauffeur, kunnen grote schade veroorzaken. Ook in deze gevallen is de aansprakelijkheid van vervoerders wettelijk beperkt, waardoor het risico bij jou als opdrachtgever blijft liggen.
Beperkte aansprakelijkheid: een groot financieel risico
Op dit moment bedraagt de maximale aansprakelijkheid voor een transportbedrijf onder de Nederlandse AVC-condities (nationaal vervoer) slechts € 3,40 per kilogram. Dit betekent dat je bij schade aan kostbare producten vaak slechts een fractie van de werkelijke waarde vergoed krijgt.
Voorbeeld:
Stel dat je tafels van 40 kilogram en €750 per stuk laat vervoeren. Als de lading beschadigd raakt, ontvang je maximaal €136 per tafel (40 kg x €3,40). Het resterende bedrag – in dit geval €614 per tafel – komt voor eigen rekening. Bij grotere zendingen kan dit bedrag aanzienlijk oplopen.
Zijn deze risico’s verzekerbaar?
De oplossing voor deze risico’s is een transportverzekering. Een transportverzekering dekt schade die boven de wettelijk aansprakelijkheidslimiet uitkomt en is daarom vooral interessant bij waardevolle of grotere zendingen.
Voor kleinere zendingen is een transportverzekering vaak minder zinvol. Deze pakketten worden doorgaans verspreid vervoerd, waardoor het risico per zending relatief laag is. In dergelijke gevallen kun je soms per zending een beperkte verzekering afsluiten.
Kies je er toch voor om je goederen zelf te vervoeren? Houd dan rekening met de volgende verzekeringsopties.
Ben je zelf transporteur?
Vervoer jij als transporteur goederen voor een klant? Wijs je klanten in dat geval op de beperkingen van de toegepaste condities en informeer hen over de mogelijkheid om zich hiertegen te verzekeren. Als transportondernemer kun jij dit niet namens hen regelen; deze verantwoordelijkheid ligt bij de klant zelf.
Jij kunt je in dat geval beperken tot het afsluiten van een vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering (voor schade aan de goederen van je klant) en een algemene bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (voor schade bij de klant of op het afleveradres).
Conclusie: Verzekeren met verstand
Een verzekering is bedoeld om financiële tegenvallers op te vangen die je bedrijf niet zelf kan dragen. Heb je voldoende buffer, dan is een verzekering niet altijd noodzakelijk. Toch voorkomt een transportverzekering dat onverwachte schade je onderneming in gevaar brengt.
Wil je weten of een transportverzekering of een eigen vervoerverzekering geschikt is voor jouw situatie? Wij helpen je graag met advies op maat. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op.